måndag 24 november 2008

Äventyr med Henrik: ofrivilliga bad, ormar, spindlar m.m.

I torsdags kom Henrik, en kollega från institutionen, hit på besök för att roa mig under helgen. Han var ute på en roadtrip i USA som avslutades med en konferens i Orlando, ca 2 timmer söder om Gainesville. På fredagen kl 11.30 gav vi oss iväg för att först hämta vår hyrbil ute vid flygplatsen. Förra gången jag hyrde fick jag ju skjuts av den vänliga men inte alltför bilerfarna kinesen ut till dit men denna gång gjorde Henrik och jag den resan själva. Först till fots en halvtimme till Downtown Bus Station, genom villakvarter som verkade lite för nedgångna för att jag skulle känna mig trygg under promenaden. När vi passerade tre svarta ungdomar som hängde utanför ett hus gjorde mina fördomar att jag blev lite oroad men då kom en polisbil förbi och jag kände mig genast lättad. Resten av promenaden gick bra även om jag inte tänker gå till busstationen igen... Därefter väntade en 20 minuters busstur som gick zickzack ut mot flygplatsen och till sist ytterligare en 20 minuters promenad innan vi var framme. Så enkelt var det att åka lokalt till flygplatsen! Sen for vi tillbaka till hotellet och hämtade väskorna innan jag tog Henrik med till höjdpunkten på The Fabulous Erik Gainesville Sightseeing Tour: lunch på Shake 'n' Steak där man får se damen med enorma näsan! Väl värt varenda öre, eller vad säger du Henrik?

Resan fortsatte sedan söderut där vi först stannade på Paynes Prarie Preserve State Park där vi såg diverse djur:
-En bisonoxe vid namn Ralphie (den tidigare flockledaren som nu har blivit utschasad av en yngre förmåga, så Ralphie strövar nu runt alldeles ensam...)
-En orm, troligen en ofarlig "ratsnake", som var synnerligen långsam i det kalla vädret.
-En spindel, vars kropp mätte ca 3 cm (utan ben), som hade spänt ett nät tvärs över stigen.
-Hjortar.Henrik i typisk pose 1 (Henrik är en utmärkt fotograf!):
Henrik i typisk pose 2 (i en lian):
När vi efter en stund ledsnat på att gå runt och frysa och leta djur åkte vi vidare till Ocala där vi tänkte, liksom även John Travolta visade det sig, tillbringa helgen. Att hitta hotellet trodde vi skulle vara svårt eftersom det var placerad i två helt olika delar av stan beroende på vilken karta man tittade på (lita inte blint på Google Maps, de kan jag fel!). Vi chansade och tog sikte på den ena punkten på kartan och träffade rätt!

På lördag morgon, fyllda av förväntan men synnerligen frusna i det kalla vädret (isande nordlig vind och ca +5C i luften), gav vi oss iväg för att hyra kanoter i Ocala National Forest för att paddla nerför Juniper Creeks glasklara vatten. Solen värmde bra och efter en stund i kanoten kände vi att vi hade kolla på situationen, trots att ån var smal och full av träd och smala passager. Full fart nerför!
Halvvägs ned gjorde vi en paus och åt lite av den medhavda matsäcken, bestående av bananer, vatten och frukost-energy bars.
Så småningom ökade vattenmängden, ån blev mer ström och vi blev djärvare. Hybris... En smal passage med en nedfallen palm blev vårt fall. Jag styrde främre delen av kanoten tjusigt förbi palmen men sen tog strömmen bakre delen tryckte den och mig mot palmen med följden att vi kapsejsade! Där stod vi helt plötsligt med en vattenfylld kanot, jag på en sandbank i midjedjupt vatten, Henrik simmande letandes först efter den vattentäta påsen med värdesaker, sedan efter en bank att stå på. I alligatorvatten... Efter tio minuters kämpande lyckades vi få upp kanoten på palmstammen som fällt oss och sedan efter mycket kämpande även tömma ur allt vatten (totalt minst 1 ton!). Blötna och frusna fortsatte vi sedan färden och plockade upp våra vattenflaskor samt diverse annat smått och gått från vår packning som låg och flöt. Ca 1 timme senare nådde vi slutstationen och blev skjutsade tillbaka till startplatsen och vår bil...
Tur 1: Kallt i luften så alligatorerna har gått i ide.
Tur 2: Varmt i vattnet, 22C året runt.

Dessa två krabater hittade vi solandes lite längre ner:
Blöta och kalla men roade av dagens äventyr for vi hem och värmde oss innan vi avslutade dagen med en rejäl stek på Longhorn Steakhouse. (Innan vi somnade såg vi också en dokumentär om krokodilerna i södra Florida. Jag är glad att såg den efter vårt ofrivlliga bad...)

På söndagen checkade vi ut och tänkte ta en lite lugnare utflykt i Ocala National Forest. Först gick vi en slinga som ledde fram till ett s.k. sink hole, ett hål som skapats av att kalkstensberggrunden urlakats och sedan fallit ihop. Mäktig syn med ett hål ca 50 m djup och 50 m brett. Tyvärr har jag inga bilder av detta eftersom kameran fick sig ett dopp under lördagen... Jag tror nog att den klarar sig men den måste först torka i ett par dagar innan jag vågar slå på den igen.... Vi tänkte sedan ta en promenad till en liten sjö i närheten men det avråddes vi skarpt från av jägarna. De drev precis en hjort åt det hållet...

Mätta på skog, jägare och äventyr fortsatte vi istället ut till stora vägen, med hjälp av genvägen genom skogen... Jägarna som stod utposterade längs grusvägen tittade lite konstigt på oss när vi for fram med vårt lilla VW Polo på den skumpiga vägen... Såsmåningom kom vi iallafall ut till asfalt och vi tog av mot kusten och Daytona Beach. Efter en snabb titt på den enorma anläggning för bilracing (tar 168000 åskådare!) och en sväng med bilen på stranden for vi tillbaka till det trygga hotellet i Gainesville...

5 kommentarer:

ingegerd sa...

Häftiga äventyr du beskriver! Men vad sysslar du med i veckorna - over there? Kanske inte lika äventyrligt och spännande? Eller alltför spännande?

Föreslår att du börjar träna kanotfärder i Hamrångeån. Inga palmer i vägen heller; det forsar bara på.

Låt oss få se en bild på de där stekarna också som du beskriver!

Hälsar
Mor

Kristin sa...

Bra att du passar på att få utlopp för din mer äventyrslystna sida, när jag kommer om tre veckor kommmer det inte bli några mer bad bland krokodilerna!

Henrik sa...

Alla som kommer till Gainesville måste titta på näsan! Den kan inte beskrivas, den måste upplevas...

Du glömde skriva att jag dessutom såg en bald eagle vid Paynes Prarie - den flög rakt igenom kikarens synfält när jag tittade på bisonoxen.

Även om det var kallt för årstiden i Florida så kändes det lite märkligt att komma hem till ett snötäckt Uppsala tidigare idag.

Kicki sa...

Har du ingen bild på damen med den stora näsan?

Kan det vara kallt i Florida? 5 grader i luften och 22 grader i vattnet, kan en fysiker förklara det för mig?

Antar att det bara var nästan lika läskigt att bada bland krokodiler som när du fick Kalles krokodil över dig på den gamla Bergsgatan!!

Erik Gudmundson sa...

Ja du, temperaturer är ett av livets många mysterier... Men jag kan lova att Kalles uppblåsbara plastkrokodil var betydligt läskigare...

Vad gäller näsan så är det en tur till Gainesville, Florida, som gäller.